Allmänna villkor
MBL:S ALLMÄNNA VILLKOR FÖR REDOVISNINGS- OCH KONSULTTJÄNSTER
1.1 Dessa Allmänna villkor reglerar MBL:s tillhandahållande av redovisnings- och konsulttjänster till Kunden.
1.2 Allmänna Villkoren utgör en del av Kundavtalet och ska tillämpas i den utsträckning inget annat skriftligen avtalats mellan Parterna.
1.3 Samtliga definitioner som används i övrigt i Kundavtalet har samma betydelse i Allmänna Villkoren.
2. DEFINITIONER
2.1 Med ”Allmänna Villkoren” avses dessa MBL:s Allmänna Villkor för Redovisnings- och Konsulttjänster.
2.2 Med ”Integritetsskyddsvillkoren” avses MBL:s Integritetsskydds-villkor avseende Personuppgifter.
2.3 Med ”Personuppgifter” avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.
2.4 Med ”Startdatum” avses det datum som MBL ska börja leverera Tjänsterna till Kunden.
2.5 Med ”Tjänst-/erna” avses den tjänst, alternativt de tjänster som Parterna har avtalat om att MBL ska tillhandahålla åt Kunden.
3. ÄNDRINGAR OCH TILLÄGGSPRESTATIONER
Önskar Kunden ändra eller göra tillägg till beställda Tjänster ska sådana ändringar/tillägg överenskommas mellan Parterna. MBL har rätt till tilläggsersättning för sådana ändringar/tillägg i den utsträckning dessa medför ökade insatser eller kostnader. Tilläggsersättning utgår i enlighet med MBL:s vid var tid gällande prislista. Som tillägg till beställd Tjänst räknas exempelvis myndighetsbesök på uppdrag av Kunden.
4. LAGAR M.M.
MBL ansvarar för att den rådgivning som MBL tillhandahåller följer den lagstiftning och de myndighetsbestämmelser som gäller för området såsom t.ex. bestämmelserna i Bokföringslagen (1999:1078) och Penningtvättslagen (2017:630).
5. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
5.1 När MBL behandlar personuppgifter för Kundens räkning ska det ske i enlighet med Integritetsskyddsvillkoren. Integritetsskydds-villkoren ska tillämpas i den utsträckning inget annat skriftligen har avtalats mellan Parterna. Utöver vad som gäller enligt Integritetsskyddsvillkoren, gäller punkterna 5.2 – 5.7 nedan.
5.2 MBL samlar in personuppgifter från Kunden för att administrera verksamheten, fullgöra åtaganden gentemot dess kunder samt för att kommunicera med kunder, leverantörer och anställda.
5.3 MBL säljer inte personuppgifter till något företag och lämnar inte ut dem till någon obehörig. MBL kan dock komma att lämna ut personuppgifter till leverantörer som MBL har tecknat person-uppgiftsbiträdesavtal med (t.ex. IT-, kreditupplysnings- och inkasso-tjänster) samt till myndigheter. I förekommande fall kan MBL överlämna personuppgifter till bolag för att kunna tillvarata sin rätt. MBL förbinder sig att inte överföra Personuppgifter utanför EU/EES utan föregående skriftligt godkännande av Kunden i varje enskilt fall.
5.4 Personuppgifter sparas under den tid som Kunden köper redovisnings- och konsulttjänster från MBL och en skälig tid därefter. Personuppgifter kan komma och sparas under en längre tid om sådan skyldighet föreligger enligt lag eller annan författning.
5.5 För det fall Kunden önskar att MBL raderar eller ersätter Personuppgifter hänförliga till Kunden, ska Kunden skriftligen begära detta. Kunden har rätt att begära att felaktiga Personuppgifter rättas, blockeras eller förstörs. Vidare har Kunden rätt att begära att behandlingen av Personuppgifter begränsas, att få ut en kopia av Personuppgifterna och att göra invändningar mot behandlingen av Personuppgifter.
5.6 För vidare information om hur MBL behandlar personuppgifter kan Kunden kontakta MBL:s dataskyddsombud.
5.7 Vid klagomål på MBL:s personuppgiftsbehandling hänvisas Kunden till Datainspektionen/ Integritetsskyddsmyndigheten.
6. ERSÄTTNING
6.1 Kunden ska utge ersättning till MBL i enlighet med vad som avtalats.
6.2 I angivet pris ingår inte mervärdesskatt eller andra offentliga avgifter, om det inte angetts särskilt i Kundavtalet. Kunden har skyldighet att betala för dessa även när de fastställs i efterhand.
6.3 Fast ersättning/pris faktureras månadsvis i förskott om inget annat avtalats. Rörlig ersättning/pris faktureras månadsvis i efterskott om inget annat avtalats.
6.4 Om särskilda skäl föreligger har MBL rätt att fakturera rörlig ersättning månadsvis i förskott. Det i förskott fakturerade beloppet beräknas som det av MBL genomsnittliga arvodet per månad för de senaste sex (6) månaderna eller i övrigt det belopp som MBL skäligen kan ange kommer att motsvara det kommande faktiska beloppet som MBL avser att fakturera för nästkommande kalendermånads arvode. Om Kunden motsätter att erlägga rörlig ersättning månadsvis i förskott eller inte erlägger av MBL begärt arvode har MBL rätt att inte utföra Tjänster för Kunden. MBL förbehåller sig rätten att i efterhand fakturera Kunden för hela det faktiska arvodet med avdrag för det i förtid fakturerade beloppet. För det fall det i förtid fakturerade beloppet är högre än det belopp som motsvarar det faktiska arvodet har Kunden rätt till ersättning för det belopp som motsvarar skillnaden.
6.5 MBL har rätt att en gång per kalenderår justera priset. Om det inte föreligger några särskilda skäl ska priset justeras den 1 mars varje år.
7. BETALNING
7.1 Betalning ska ske inom 20 dagar från fakturadatum.
7.2 Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag.
7.3 Invändningar mot faktura ska göras inom 15 dagar från fakturadatum.
8. FÖRSENING
8.1 Vid försening som beror på MBL har Kunden, om Parterna överenskommit om en särskild tidplan, rätt till skälig nedsättning av ersättningen för den del av leveransen som är försenad. Är förseningen väsentlig och vidtar MBL ej rättelse inom trettio (30) dagars skriftlig anmodan därom får Kunden säga upp Kundavtalet till omedelbart upphörande. Kunden har inte rätt till några andra påföljder med anledning av den uppkomna förseningen.
8.2 Om Kunden inte tillhandahåller MBL med material eller annan nödvändig information i enlighet med överenskommelsen mellan Parterna eller annars på anmodan av MBL, eller inte i övrigt fullgör annan avtalad åtgärd i tid, har MBL rätt till ersättning för de kostnader som förseningen medför. Om förseningen medför väsentlig olägenhet för MBL har MBL rätt att säga upp Kundavtalet till omedelbart upphörande.
8.3 Om Tjänsterna pågår löpande ska Kunden tillhandahålla MBL material och sådan annan nödvändig information från den föregående kalendermånaden senast den tjugonde (20) dagen i den påföljande kalendermånaden. Om sådant material eller sådan information inkommer efter denna tidpunkt har MBL ingen skyldighet att leverera Tjänsten i enlighet med avtalad tidpunkt.
8.4 Om Kunden tillhandahåller material eller annan nödvändig information för sent och detta medför en ökad arbetsinsats för MBL eller merkostnader för MBL, exempelvis genom att MBL måste arbeta på obekväma arbetstider, har MBL rätt till ökad ersättning av Kunden.
8.5 För undvikande av missförstånd anges att MBL inte är ansvarig för avgifter eller andra kostnader från tredje part som uppstår till följd av att Kunden ej tillhandahållit material eller annan nödvändig information i avtalad tid.
9. FEL I TJÄNSTEN
9.1 Tjänsten är felaktig om den i fråga om kvalitet eller andra egenskaper avviker från vad Parterna avtalat. Ringa avvikelser som är utan betydelse för Kunden ska inte anses utgöra fel.
9.2 Är tjänsten felaktig ska MBL avhjälpa felet inom skälig tid efter Kundens skriftliga anmodan därom. Har MBL inte åtgärdat felet inom fjorton (14) dagar från Kundens skriftliga anmodan har Kunden rätt till skälig nedsättning av ersättningen för den del av leveransen som är felaktig. Är felet väsentligt och har MBL inte åtgärdat felet inom trettio (30) dagar från skriftlig anmodan därom har Kunden rätt att säga upp den del av leveransen som är felaktig. Kunden får inte göra gällande några andra påföljder vid fel i Tjänsten.
9.3 MBL ansvarar inte för fel som beror på att Kunden lämnat felaktiga eller ofullständiga uppgifter eller annars på försummelse från Kundens sida.
9.4 MBL ansvarar inte för avbrott, tillfälliga nedsättningar i tillgängligheten eller rapporteringssvårigheter som orsakas av externa data- eller teleleverantörer/operatörer.
9.5 MBL ansvarar inte heller för fel som orsakats av fel eller försening hos myndighet.
10. REKLAMATION
Kunden får inte åberopa att Tjänsten är felaktig om Kunden inte lämnar MBL skriftligt meddelande om feletinom skälig tid efter det att Kunden märkt eller bordemärka felet.
11. SKADESTÅND OCH ANSVARSBEGRÄNSNING
MBL:s skadeståndsskyldighet omfattar inte indirekta förluster såsom förlust av omsättning, utebliven vinst eller andra liknande förluster som är svåra att förutse och inte heller förlust av data. MBL:s ansvar är vidare begränsat till ett belopp som motsvarar 50 procent av den ersättning som Kunden betalat under det senaste kalenderkvartalet.
12. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
Äganderätten och upphovsrätten till all programvara,dokumentation, data, registerinformation och dylikt, som tillkommit i anledning av att Parterna fullgör sina åtaganden i enlighet med Kundavtalet tillfaller MBL, oaktat om resultatet har tillkommit på grund av Kundens eller MBL:s agerande.
13. MARKNADSFÖRING
13.1 Allt material, inklusive men inte enbart marknadsföringsmaterial, som på något sätt omnämner MBL:s tjänster och/eller MBL som samarbetspartner ska i förhand skriftligen godkännas av MBL.
13.1 Allt material, inklusive men inte enbart marknadsföringsmaterial, som på något sätt omnämner MBL:s tjänster och/eller MBL som samarbetspartner ska i förhand skriftligen godkännas av MBL.
13.2 Parterna ansvarar var och en för sin egen marknadsföring.
14. SEKRETESSKYLDIGHET
14.1 Vardera Part förbinder sig att inte för tredje man avslöja konfidentiell information som erhålls från den andra Parten med undantag för konfidentiell information som den andra Parten skriftligen medger får utlämnas eller konfidentiell information som utlämnas till följd av tvingande bestämmelser i lag eller på grund av myndighetsbeslut.
14. SEKRETESSKYLDIGHET
14.1 Vardera Part förbinder sig att inte för tredje man avslöja konfidentiell information som erhålls från den andra Parten med undantag för konfidentiell information som den andra Parten skriftligen medger får utlämnas eller konfidentiell information som utlämnas till följd av tvingande bestämmelser i lag eller på grund av myndighetsbeslut.
14.2 Med konfidentiell information avses i Kundavtalet varje upplysning – teknisk, kommersiell eller av annan art – oavsett om upplysningen dokumenterats eller inte. Som konfidentiell information anses dock inte information som är allmänt känd eller kommer till allmän kännedom på annat sätt än genom brott från någon av Parternas sida, inte heller information som Part kan visa att denna Part kände till redan när han mottog informationen från motparten eller som denne mottagit från tredje man utan att vara bunden av sekretess i förhållande till denne.
14.3 Konfidentiell information får inte spridas inom den egna organisationen till andra än de som behöver informationen för att fullgöra Parts åtaganden. Konfidentiell information som dokumenterats ska förvaras på ett betryggande sätt. Part ska genom sekretessförbindelse med personal eller på annat lämpligt sätt säkerställa att sekretess iakttas.
14.3 Konfidentiell information får inte spridas inom den egna organisationen till andra än de som behöver informationen för att fullgöra Parts åtaganden. Konfidentiell information som dokumenterats ska förvaras på ett betryggande sätt. Part ska genom sekretessförbindelse med personal eller på annat lämpligt sätt säkerställa att sekretess iakttas.
14.4 Konfidentiell information som dokumenterats ska på begäran från den Part som utgivit informationen återlämnas till denna Part vid Kundavtalets upphörande.
14.5 Sekretesskyldigheten i denna punkt gäller även efter Kundavtalets upphörande.
15. UNDERLEVERANTÖR
MBL har rätt att helt eller delvis låta utföra Tjänsten genom underleverantör. MBL ansvarar för underleverantörers arbete såsom för egen personal.
16. FORCE MAJEURE
16.1 Omständighet som förhindrar eller väsentligen försvårar fullgörandet av något av Parternas åtaganden enligt Kundavtalet och som Part inte kunnat råda över, såsom åsknedslag, eldsvåda, naturkatastrof översvämning, krig, mobilisering, uppror eller upplopp, oförutsedda lagändringar eller myndighetsbeslut, allmän knapphet på transporter, varor eller energi eller strejk, blockad, lockout eller annan arbetskonflikt ska utgöra befrielsegrund som ger rätt till erforderlig tidsförlängning och befrielse från påföljder. Sådan befrielsegrund ska Part skriftligen underrätta den andra Parten om utan oskäligt uppehåll efter det att denne insåg eller bort inse att befrielsegrunden förelåg.
16.2 Om Kundavtalets fullgörande förhindras längre tid än två månader p.g.a. sådana omständigheter som anges i punkt 16.1 ska vardera Parten ha rätt att utan ersättningsskyldighet för skada eller annat frånträda Kundavtalet. MBL har dock rätt till upplupen ersättning för utfört arbete och kostnader.
17. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
17.1 Om inget annat avtalats gäller Kundavtalet i tre (3)månader från undertecknande med en ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad. Vid utebliven eller försenad uppsägning förlängs Kundavtalet med sex (6) månader i taget. Uppsägningen ska vara skriftlig för att gälla.
17. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
17.1 Om inget annat avtalats gäller Kundavtalet i tre (3)månader från undertecknande med en ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad. Vid utebliven eller försenad uppsägning förlängs Kundavtalet med sex (6) månader i taget. Uppsägningen ska vara skriftlig för att gälla.
17.2 Part har rätt att säga upp Kundavtalet till omedelbart upphörande om den andra Parten gör sig skyldig till väsentligt avtalsbrott (som inte regleras i punkterna 8 eller 9) och underlåter att vidta rättelse inom fjorton (14) dagar från det att Part skriftligen anmodat den kontraktsbrytande Parten att vidta rättelse med hänvisning till denna punkt.
17.3 Part har rätt att säga upp Kundavtalet till omedelbart upphörande om den andra Parten försätts i konkurs, inställer betalningarna eller annars kan anses vara på obestånd.
18. ÄNDRINGAR I KUNDAVTALET
Ändringar av och tillägg till Kundavtalet ska för att vara bindande vara skriftligen avfattade och behörigenundertecknade av Parterna. MBL har emellertid alltid rätt att ändra eller göra tillägg till Kundavtalet (inklusive dess bilagor) under förutsättning att ändringarna inte är av väsentlig betydelse för Kunden. Ändringar och tillägg ska utan dröjsmål kommuniceras till Kunden.
18. ÄNDRINGAR I KUNDAVTALET
Ändringar av och tillägg till Kundavtalet ska för att vara bindande vara skriftligen avfattade och behörigenundertecknade av Parterna. MBL har emellertid alltid rätt att ändra eller göra tillägg till Kundavtalet (inklusive dess bilagor) under förutsättning att ändringarna inte är av väsentlig betydelse för Kunden. Ändringar och tillägg ska utan dröjsmål kommuniceras till Kunden.
19. FULLSTÄNDIG REGLERING
Kundavtalet utgör Parternas fullständiga reglering av alla frågor som Kundavtalet berör och ersätter alla skriftliga eller muntliga åtaganden, utfästelser och överenskommelser som föregått Kundavtalets undertecknande i dessa delar.
20. BESTÄMMELSES OGILTIGHET
Skulle någon bestämmelse i Kundavtalet eller del där av vara ogiltig, innebär detta inte att bestämmelsen är ogiltig i sin helhet. Istället ska, i den mån detta väsentligen påverkar Kundens eller MBL:s utbyte av eller prestation enligt Kundavtalet, skälig jämkning ske av bestämmelsen.
21. KONSEKVENSER AV VISSAUPPSÄGNINGSSITUATIONER
Har Kunden sagt upp Kundavtalet och minskar Kundens användning av Tjänsterna under uppsägningstiden som en effekt därav, har MBL rätt att basera sin rätt till ersättning under uppsägningstiden på Kundens genomsnittliga användning av Tjänsterna under de senaste sex månaderna före uppsägningen.
22. ÖVERLÅTELSE
Part har inte rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Kundavtalet utan den andra Partens föregående skriftliga godkännande.
23. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
23.1 Svensk materiell rätt ska vara tillämplig Kundavtalet.
Kundavtalet utgör Parternas fullständiga reglering av alla frågor som Kundavtalet berör och ersätter alla skriftliga eller muntliga åtaganden, utfästelser och överenskommelser som föregått Kundavtalets undertecknande i dessa delar.
20. BESTÄMMELSES OGILTIGHET
Skulle någon bestämmelse i Kundavtalet eller del där av vara ogiltig, innebär detta inte att bestämmelsen är ogiltig i sin helhet. Istället ska, i den mån detta väsentligen påverkar Kundens eller MBL:s utbyte av eller prestation enligt Kundavtalet, skälig jämkning ske av bestämmelsen.
21. KONSEKVENSER AV VISSAUPPSÄGNINGSSITUATIONER
Har Kunden sagt upp Kundavtalet och minskar Kundens användning av Tjänsterna under uppsägningstiden som en effekt därav, har MBL rätt att basera sin rätt till ersättning under uppsägningstiden på Kundens genomsnittliga användning av Tjänsterna under de senaste sex månaderna före uppsägningen.
22. ÖVERLÅTELSE
Part har inte rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Kundavtalet utan den andra Partens föregående skriftliga godkännande.
23. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
23.1 Svensk materiell rätt ska vara tillämplig Kundavtalet.
23.2 Eventuella tvister ska avgöras genom allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.